W czwartym i trzecim stuleciu przed Chrystusem ludzie, którzy dominowali nad życiem intelektualnym w Atenach, byli cudzoziemcami - Arystoteles, Chrysippus, Cleanthes, Theophrastus i Zeno. Nawet Epikur, który przybył z ateńskiego stada, był z pochodzenia kolonistą .
OŚWIETLENIE, CYWILIZACJA, IMPERIALIZM
Znaczenie kosmopolityzmu wzbogaca skojarzenie z trzema blisko spokrewnionymi pojęciami - oświeceniem, cywilizacją i imperializmem. Praktycy
uniwersalnej religii i filozofii odrzucali lokalne kulty i przesądy. Buddyzm, sformułowany przez jego założyciela, miał wszystko, co było kontakt z oświeceniem i prawdą, a nie miał nic wspólnego z kultem bogów i bogiń; filozoficzny taoizm nieustannie walczył z skłonnością do degeneracji w magię; Konfucjusz wolał rozmawiać o społeczeństwie i ludziach, o których wiedział, niż o duchach i innych wydarzeniach, których nie mógł poznać; Chrześcijaństwo było na wczesnym etapie celem, aby wykorzenić kult miejscowych duchów ziemi, którą miał za pogańską lub pogańską.